در زندگي امروزه، هر فعاليت اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي و از همه مهمتر آموزشي، به هر گونهاي که باشد نيازمند اطلاعات دقيق، کامل و همهجانبه است. سرچشمه توليد و دستيابي به آن اطلاعات کامل و جامع که مسير رسيدن به اهداف را هموار ميسازد چيزي جز پژوهش نيست.
پژوهش مجموعه فعاليتهاي عقلايي، علمي و نظاممند است براي پاسخ به سئوالات يا حل مشکلاتي عيني و منفي که ما با آنها مواجه ميشويم و مانع دستيابي ما به اهداف ميشوند. بايد توجه داشت که تحقيق امري مسألهمحور است. طرح سئوال به منزله ارتقاي مشکل از عينيت به ذهنيت است. با انتزاعي شدن مشکل، فرايند پژوهش و در دل آن مسأله کردن مشکل ايجاد ميشود به اين معنا که ما در جهت رفع آن تلاش و کوشش ميکنيم. اين نشانگر خصيصهي مثبت و ذهني مسأله است. اين فرايند زماني تکميل خواهد شد که نتايج پژوهش به شکل عيني و کاربردي توسط تصميمگيران و افراد ذيربط مورد استفاده قرار بگيرد و اين مهم با چاپ و انتشار نتايج پژوهشها امکانپذير است.
کاربست فعاليتهاي پژوهشي به شيوههاي مختلف انجام ميپذيرد. يکي از بهترين راههاي تحقق اين امر چاپ نتايج و يافتههاي پژوهشهاي انجام شده به شکل گزارش و در قالب نمايهها يا کارنامههاي پژوهش است. گزارشهاي پژوهشي نتيجه تجزيه و تحليل اطلاعات به دست آمده در جريان پژوهش است. با اين روش از سويي نتايج طرحهاي پژوهشي انجام شده در اختيار مجموعه وسيعي از مخاطبان قرار ميگيرد. از سوي ديگر ضمن انتقال تجربههاي پيشين، با طرح نظريهها و ارائه راهکارهاي مبتني بر شناخت درست از واقعيتهاي موجود، باعث صرفهجويي در زمان و هزينه ميشود و از تکرار فعاليتهايي که قبلاً به شيوه نادرست انجام شده و به تبع آن، آزمون و خطاها پيشگيري ميکند. از طرفي چاپ و ارائه گزارشهاي پژوهشي، نتيجه اينگونه فعاليتهاي علمي را در معرض ديد پژوهشگران و صاحبنظران قرار داده و به اين ترتيب، زمينه نقد و ارزيابي فعاليتها و پژوهشهاي علمي فراهم ميشود و به شناخت نقاط قوت و ضعف و رفع ايرادهاي آنها کمک کرده و زمينه را براي کيفيتر کردن آنان در آينده فراهم ميکند.
پژوهشکده تعليم و تربيت استان در راستاي تحقق يکي از مهمترين اهداف خود يعني اشاعه يافتههاي پژوهشي، نتايج طرحهاي پژوهشي انجام گرفته در سالهاي 1400-1398 را در قالب کارنامه پژوهشي که پيش رو داريد چاپ و منتشر کرده است. پرواضح است که مهمترين هدف از انجام تحقيقات كاربردي، استفاده از نتايج و يافتههاي آنان است، لذا عدم استفاده از يافتهها به نوعي به منزله اتلاف منابع صرف شده براي اين گونه فعاليتهاي علمي است. اين کارنامه شامل نتايج 26 طرح پژوهشي است که در سالهاي فوقالذکر و بر اساس نيازسنجي از بخشهاي مختلف اداره کل آموزش و پرورش انجام گرفتهاند. هر گزارش پژوهشي، با توجه به موضوع، اهداف، فرضيهها(سئوالات) و روش خود، ويژگيها و شرايط خاصي دارد. در تهيه گزارش از طرحهاي پژوهشي سعي بر اين شده که عصاره طرح در گزارش آورده شود و روال تهيه براي همه طرحها يکسان بوده است. لازم به ذکر است که در نوشتن گزارشها حتيالامکان از آوردن جداول خودداري شده و بيشتر بر نتايج و پيشنهادهاي کاربردي برخاسته از متن پژوهشها تأکيد شده است.
بررسي اثربخشي برنامه ويژه مدرسه(بوم) بر مهارتآموزي دانشآموزان دوره دوم ابتدايي1
شناسايي چالشها و آسيبهاي ناشي از بروز حادثه غيرمترقبه «کروناويروس» و راهکارهاي مقابله با آنها در آموزش و پرورش استان لرستان 13
بررسي ميزان تحقق اهداف طرح معلم پژوهنده در آموزش و پرورش استان لرستان و راهکارهاي بهبود و ارتقاء مشارکت در آن26
بررسي وضعيت مهارتهاي کارآفريني در دانشآموزان استان لرستان و ارائه راهکارهاي تقويت آن38
آسيبشناسي فرايند انتخاب و انتصاب مديران مدارس استان لرستان و ارائه راهکارهاي مناسب 47
بررسي اثربخشي اجراي طرح درسپژوهي بر يادگيري دروس رياضي و علوم و ارائه راهکارهاي مناسب براي بهبود روند اجراي آن59
شناسايي عوامل موثر بر موفقيت برنامههاي آموزش فراگير68
بررسي اثربخشي اجراي طرح نماد در پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي در آموزش و پرورش استان لرستان) از ديدگاه دانشآموزان، مديران، کارشناسان و مشاوران مجري طرح)83
شناسايي چالشهاي نيروهاي جذب شده (از طريق ماده 17 و رأي ديوان عدالت اداري) و راهکارهاي توانمندسازي آنها94
نقش تعدّد برنامه ها در انگيزه و عملکرد شغلي معاونان و مربيان پرورشي استان لرستان و ارائه راهکارهاي مناسب102
ارزيابي برنامه آموزش خانواده و راهکارهاي کيفيتبخشي به آن در مدارس متوسطه اوّل استان لرستان116
بررسي فرصتها و تهديدهاي سوادآموزي مدرسهمحور در آموزش و پرورش استان لرستان126
شناسايي، جذب و ارائه راهکارهاي اجرايي توسعه منابع مالي در آموزش و پرورش استان لرستان134
نقش تکاليف مهارتمحور در تقويت مهارتهاي آموزشي و پرورشي دانشآموزان دوره اول ابتدايي استان لرستان141
طراحي مدل آسيبشناسي شغلي فرهنگيان استان لرستان153
بررسي ميزان انطباق مهارتهاي کسب شده فارغالتحصيلان هنرستانهاي استان لرستان با ويژگيهاي حرفهاي مورد نياز بازارکار163
شناسايي چالشهاي ساماندهي نيروي انساني و کيفيت آموزشي منطقه عشايري و ارائه راهکارهاي بهينه177
شناسايي چالشها و فرصتهاي آموزش مجازي و ارائه راهکارهاي بهينه در آموزش و پرورش185
شناسايي فرهنگ ايثار و شهادت در بين دانشآموزان استان لرستان و ارائه راهکارهاي ارتقاء آن198
بررسي ميزان رضايتمندي فرهنگيان از بيمههاي درماني طرف قرارداد با آموزش و پرورش استان لرستان و ارائه راهکارهاي ارتقاء آن210
طراحي مدل بومي مسير زندگي تحصيلي- شغلي دانشآموزان استان لرستان223
طراحي مدل آسيبشناسي روابط والد- فرزند در استان لرستان235
ارائه الگوي بومي توانمندسازي تحصيلي، رواني- رفتاري دانشآموزان دوره اول متوسطه246
شناسايي چالشهاي برنامه توسعه سنواتي و ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش استان لرستان و ارائه راهکارهاي بهينه256
شناسايي راهکارهاي افزايش کيفيت آموزشهاي فني مهارتي در آموزش و پرورش استان لرستان(تدوين يک مدل پارادايمي)265
راهکارهاي تقويت و توسعه ورزش در ميان اعضاي خانواده از ديدگاه کارشناسان و والدين دانشآموزان استان لرستان274
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم اجتماعی
علوم تربیتی |